|
Nowy Dwór Gdański Forum Mieszkańców Nowy Dwór Gdański, Stegna, Sztutowo, Krynica Morska, Ostaszewo
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tc2
Nowicjusz
Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Sob 12:31, 29 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Wow. Dwa mosty, jak pisałem i szacowanie wydatków na ekoszantaż. Może to jednak zrobią, a nie zagadają na śmierć?
Ciekawe czy to autentyczna zguba, czy świadoma prowokacja. A jeśli zguba, kto zawinił, leśnicy, projektant, czy raczej dystrybutor projektu studyjnego..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
indianin
Mistrz pióra
Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 578
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/4 Skąd: Western
|
Wysłany: Sob 23:48, 29 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
bez sensu wydawanie pieniedzy podatnikow...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
andrzej cherek
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 01 Kwi 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: chicago
|
Wysłany: Nie 1:03, 30 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Wydaje mi sie a nawet jestem pewny ze taki przekop zrobi dobrze Krynicy Morskiej.Nie bojcie sie mieszkancy.Chcialbym tam mieszkac.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
indianin
Mistrz pióra
Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 578
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/4 Skąd: Western
|
Wysłany: Nie 12:47, 30 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
andrzej cherek napisał: | Wydaje mi sie a nawet jestem pewny ze taki przekop zrobi dobrze Krynicy Morskiej.Nie bojcie sie mieszkancy.Chcialbym tam mieszkac. |
co ty chrzanisz?
juz te dulary ci kompletnie czasoprzestrzen zakrzywily...
podaj mi plusy przekopu wg.ciebie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zp
Stały bywalec
Dołączył: 30 Lis 2006
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: Sztutowo
|
Wysłany: Pią 21:13, 04 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Kolejny materiał z cyklu "przekopowego" - w końcu cos fachowego i na temat...
[link widoczny dla zalogowanych]
Mierzeja Wiślana zaczyna się już na Westerplatte i jest przecięta w wielu miejscach
Krytycy decyzji rządu o wykonaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną używają głównie argumentów ekologicznych. Zapominają oni jednak, że tak naprawdę początek Mierzei nie jest zlokalizowany w Mikoszewie, ale na wyspie Stogi.
Podczas budowy ogromnego terminalu kontenerowego na gdańskim odcinku mierzei "ekolodzy", dziwnym zrządzeniem losu, wcale nie mówili o "drugiej Rospudzie". Również pobieżne porównanie stanu środowiska na gdańskim i wschodnim odcinku mierzei wyraźnie przemawia na korzyść tego drugiego. Kto kogo ma więc uczyć ochrony przyrody?
Samo miasto Elbląg - właściciel tamtejszego portu, jest liderem w dziedzinie wdrażania projektów środowiskowych, czego potwierdzeniem są liczne nagrody i odznaczenia Unii Europejskiej. Port realizuje międzynarodową inicjatywę ekologiczną na rzecz ograniczenia dopływu zanieczyszczeń z dorzecza Bugu. Niestety, przekrzykujący się "ekolodzy" nie wiedzą o tym, bo przed sformowaniem swoich opinii na łamach prasy nawet nie pofatygowali się do portu. Ten przykład najlepiej świadczy o "rzetelności" i "bezstronności" takich autorytetów ekologicznych, jak prof. Maciej Gromadzki czy red. Adam Wajrak z "Gazety Wyborczej".
Czy pojęcie "mierzeja" jest synonimem półwyspu? Otóż nie. Mierzeja - to piaszczysty pas lądu znajdujący się pomiędzy morzem a rzeką, jeziorem lub zalewem. Klasycznym przykładem mierzei jest obszar leżący między Bałtykiem a jeziorem Łebsko. W takim razie, dlaczego "ekolodzy" tak uparcie lansują tezę, jakoby granicą oddzielającą Mierzeję Wiślaną od "stałego lądu" był Przekop Wisły, a więc dzieło człowieka? Przecież, logicznie myśląc, jeśli maleńki kanał żeglowny w okolicy Skowronek spowoduje katastrofę ekologiczną, to tym bardziej taką katastrofę, już teraz, wywołuje ogromny Przekop Wisły pomiędzy Mikoszewem a Świbnem. Korzystając z funduszy unijnych, należałoby go więc jak najprędzej zasypać i zrekultywować, a Wisłę skierować na swój naturalny bieg - na zachód.
Myślicie Państwo, że tak skierowany bieg nowej-starej Wisły powinien wpadać do Bałtyku w miejscu obecnego ujścia Wisły Śmiałej, pomiędzy Wyspą Sobieszewską a Stogami? Nic z tych rzeczy. To przecież również ujście sztuczne, a więc: szkodliwe, "druga Rospuda" i katastrofa dla ptaków. Powstało ono bowiem w wyniku powodzi i tak już, niestety, zostało. Wyjście, zgodnie z logiką "ekologów", powinno być jedno - również zasypać, bez względu na koszty.
Profesor Gromadzki oraz redaktor Wajrak piszą, że w ich opinii Elbląg nie zdobędzie ładunków, bo nie jest w stanie konkurować z Gdańskiem. Niestety, nie przypominam sobie, by wspomniane osoby zawitały do portu w celu zasięgnięcia informacji o tym, jakie funkcje po wykonaniu kanału zamierza pełnić port Elbląg. Najwidoczniej nie jest to im potrzebne, ponieważ oprócz doskonałej wiedzy z zakresu zarządzania środowiskowego ci panowie są także ekspertami w dziedzinie portów, logistyki i transportu, a do tego jeszcze finansów publicznych. Otóż powtórzmy raz jeszcze: małe porty morskie nie są od tego, by konkurować z dużymi, lecz m. in. by dostarczać im feederami ładunki do dalszego przeładunku na duże statki - zwiększając tym samym ich obroty i odciążając uciążliwy dla mieszkańców i środowiska transport naziemny na dojeździe do portu Gdańsk, w granicach miasta.
Nieekonomiczne? A to niech w takim razie wspomniani ornitolodzy się zdecydują: chronimy środowisko czy dążymy do bezgranicznego zysku. Analizy wykazują, że dowożenie ładunków do Gdańska statkami o ładowności 3000 ton jest rentowne zwłaszcza w przypadku towarów wymagających długoterminowego składowania lub uszlachetniania, do czego Elbląg się doskonale nadaje. W pozostałych przypadkach taki system będzie rentowny po wdrożeniu systemu unijnych dopłat do przyjaznej środowisku żeglugi bliskiego zasięgu i nałożeniu opłat środowiskowych (pokrywających koszty zewnętrzne) na środki transportu drogowego (za czym "ornitolodzy" lobbują niezbyt chętnie). Na tym m. in. polega sens zarządzania środowiskowego, o którym, jak widać po publikacjach na temat kanału, niektórzy "ornitolodzy" nie mają zielonego pojęcia.
Wątpiącym polecam mapkę obszarów "Natura 2000", zamieszczoną na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska. Otóż obszarem "Natura 2000" objęta jest całość akwatoriów portowych Gdańska i Gdyni. I ekologom intensywny ruch statków w tym miejscu nie przeszkadza. Ciekawe dlaczego?
Kuba Łoginow jest inżynierem w zakresie ekologii wyrobów, pracownikiem Zarządu Portu Morskiego w Elblągu
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zp dnia Pią 21:14, 04 Sty 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 17:54, 06 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
półwysep - część lądu wysunięta w morze lub w jezioro
mierzeja - piaszczysty wał naniesiony przez fale morskie, odcinający zatokę od morza
wg. PWN
Na starszych mapach jest mierzeja helska. Czy to był błąd?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 18:06, 06 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Mierzeja Wiślana sięga od Sopotu po Półwysep Sambia w Obwodzie Kaliningradzkim, w Rosji. Jej długość wynosi ok. 115 km, z czego w Polsce, i zarazem w woj. pomorskim, znajduje się odcinek o długości ok. 75 km. Szerokość Mierzei Wiślanej wynosi od kilkudziesięciu metrów w rejonie Sopotu i Jelitkowa do około 2 km w rejonie Sztutowa. Jej ciągłość przerywają ujścia Wisły: naturalne - czyli ujście Wisły Martwej i Wisły Śmiałej oraz sztuczne - Przekop Wisły. Mierzeja w części wschodniej stanowi północne obramowanie Zalewu Wiślanego. Mierzeję tworzą zespoły wydm nadmorskich o wysokości wzrastającej generalnie w kierunku wschodnim, od 2-3 m n.p.m. w Jelitkowie, do ponad 30 m n.p.m. w części wschodniej. Mierzeja Wiślana jest unikalną, w skali krajowej, strukturą geomorfologiczną. Wydmy są ustabilizowane przez porastające je lasy. Plaże występują wyłącznie od strony otwartego morza.
W rejonach jednostek osadniczych, zwłaszcza w Gdańsku, środowisko Mierzei jest silnie przekształcone.
Położenie Mierzei wpływa na bardzo dużą jej ekspozycyjność krajobrazową, zarówno od strony lądu, z południa, jak i z morza, od południa z Zalewu Wiślanego i od północy z otwartego morza. Ochronie przyrody i krajobrazu Mierzei Wiślanej służą cztery rezerwaty przyrody (w tym trzy ornitologiczne), Park Krajobrazowy „Mierzeja Wiślana” i Obszar Chronionego Krajobrazu Wyspy Sobieszewskiej.
Podstawowe wartości przyrodniczo-turystyczne regionu to: nadmorskie piaszczyste plaże i ich leśne zaplecze, specyficzny klimat o właściwościach balneologicznych, sąsiedztwo odmiennych akwenów morskich i atrakcyjne krajobrazy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 18:16, 06 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Czy to ten sam Pan Kuba Łoginow, który tłumaczył na białoruski wystąpienie kandydata na Prezydenta Białegostoku Pana Kononowicza?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 18:23, 06 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Inż. ekologii wyrobów „zna się” na: problematyce opakowań w ujęciu ekologicznym, przeciwdziałaniu powstawaniu odpadów opakowaniowych, metodach utylizacji odpadów opakowaniowych, gospodarce odpadami opakowaniowymi.
Lepsze to niż filozof ale też mi specjalista.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tc2
Nowicjusz
Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 0:30, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
x_erpe napisał: | Inż. ekologii wyrobów „zna się” na: problematyce opakowań w ujęciu ekologicznym, przeciwdziałaniu powstawaniu odpadów opakowaniowych, metodach utylizacji odpadów opakowaniowych, gospodarce odpadami opakowaniowymi. Lepsze to niż filozof ale też mi specjalista. | ale za to rezun-entuzjasta i jednoosobowy przecinak
i najwyraźniej ma pomysł, którego innym brak.
chłopek - konopek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tc2
Nowicjusz
Dołączył: 02 Gru 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 0:32, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
uups, nie wkleiło się
[link widoczny dla zalogowanych]
chłopek - konopek[/quote]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zp
Stały bywalec
Dołączył: 30 Lis 2006
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: Sztutowo
|
Wysłany: Nie 19:26, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
tc2 napisał: | uups, nie wkleiło się
[link widoczny dla zalogowanych]
chłopek - konopek | [/quote]
Zlinkowany tekst jest mocny, dzięki za podesłanie...
Niedługo rozstrzygnięcia w sprawie, to i strony zaczynają wytaczać najcięższe działa - przeciwnicy pewnie w końcu zrobią u nas blokadę drogi, a zwolennicy będą lobbować wiadomo gdzie i u kogo w Wawie
Zastanawia tylko gdzie w tym wszystkim jest wójt Sztutowa i czy w końcu odważy się publicznie wyrazić swoje zdanie w temacie, bo na razie gmina i zdanie jej mieszkańców są tylko pionkiem w rozgrywce...
Dla porównania: w Polsce wszyscy już wiedzą gdzie jest maleńkie Redzikowo pod Słupskiem, co to jest tarcza antyrakietowa, a ich wójta widać co kilka dni w TV, w stolicy - dzięki temu jeśli nawet mieszkańcy tej gminy nie zaczęli się liczyć w całej rozgrywce, to na pewno bez nich nic się nie odbędzie...
A u nas - czekamy, czekamy, czekamy - tylko na co?
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Nie 20:46, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
tc2 napisał: | x_erpe napisał: | Inż. ekologii wyrobów „zna się” na: problematyce opakowań w ujęciu ekologicznym... Lepsze to niż filozof ale też mi specjalista. | ale za to rezun-entuzjasta i jednoosobowy przecinak
i najwyraźniej ma pomysł, którego innym brak.
chłopek - konopek |
Idź pod sklep a tam walący cytrynki, malinki itd. dopiero mają pomysły to nie znaczy, że należy je realizować.
Ja się na temat budowy turbin parowych nie wypowiadam bo się na tym nie znam. Proponuję podobne zachowanie innym.
Wiem, że w tym kraju każdy jest specjalistą od wszystkiego. Same Omnibusy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
prezes
Starszy wyjadacz
Dołączył: 07 Mar 2007
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Pon 12:15, 14 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
na Portalu Żeglugi Śródlądawej
[link widoczny dla zalogowanych]
czytamy:
Eksperci dają zgodę na przekop Mierzei
07.04.2008.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną nie będzie miał negatywnego wpływu na środowisko i będzie opłacalny dla całego regionu - wynika ze studium wykonalności kanału. Oficjalnie zostanie to ogłoszone za kilka tygodni.
Studium wykonalności to dokument, który miał odpowiedzieć na wątpliwości związane z przekopem Mierzei Wiślanej - głównie, czy inwestycja nie będzie zagrożeniem dla środowiska i czy będzie opłacalna ekonomicznie. Studium przygotowywano od sierpnia ub. roku. Milion złotych na jego sporządzenie przekazał Urzędowi Morskiemu w Gdyni ustępujący rząd PiS.
Jednym z głównych elementów studium jest analiza wpływu inwestycji na środowisko. Jak się dowiedzieliśmy, jest ona jednoznaczna: kanał i jego budowa nie będą negatywnie wpływać na przyrodę.
- Przebadaliśmy dwadzieścia różnych rodzajów oddziaływań na środowisko i wszędzie wyszło nam, że będą one marginalne - mówi Zbigniew Bąkowski, autor analizy, były dyrektor WIOŚ w Gdańsku.
Zdaniem autorów kanał nie spowoduje zagrożenia dla ptaków, gdyż w planowanej lokalizacji przekopu we wsi Skowronki nie znaleziono ich siedlisk.
Zdaniem autorów niewielki wpływ na przyrodę Mierzei będzie miała też wycinka lasu na trasie kanału. - Trzeba będzie wyciąć około szesnastu hektarów lasu, a to zaledwie niewielki procent na pasie Mierzei - mówi Bąkowski. - Poza tym rosnące tam drzewa nie są szczególnie cenne przyrodniczo.
Według studium kanał nie spowoduje też nadmiernego zasolenia Zalewu Wiślanego, o co obawiali się ekolodzy. Już wcześniejsze badania przeprowadzone przez Instytut Morski w Gdańsku wykazały, że nawet przy całkowitym, całorocznym otwarciu śluzy kanału, wzrost zasolenia wody w zachodniej części Zalewu wyniesie zaledwie ok. 1 procent. - To wzrost bez znaczenia, a przecież kanał nie będzie bez przerwy otwarty, będzie miał śluzy - dodaje Bąkowski.
Studium rozwiewa także obawy ekologów, jeśli chodzi o zniszczenie plaż. - Owszem, kanał zmieni linię brzegową, ale także w bardzo małym zakresie, szacujemy, że małe zmiany mogą wystąpić na odcinku jednego kilometra w bezpośredniej bliskości kanału - stwierdza Bąkowski.
- Mimo, że analiza ekologiczna jest pozytywna, na jej podstawie rząd jeszcze nie może podjąć ostatecznej decyzji o przekopie - zaznacza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni, nadzorująca prace nad studium. - Dlatego niebawem zlecimy sporządzenie bardziej szczegółowego raportu środowiskowego.
Dotychczasowy brak zgody na budowę kanału przez Mierzeję, wynikał także z obaw o ekonomiczną opłacalność tej inwestycji. - Nasze studium wykazuje ekonomiczny sens budowy kanału - podkreśla Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. - Eksperci zbadali, że kanał przyczyni się do gospodarczego rozwoju regionu, a poniesione nakłady zwrócą się w ciągu dwudziestu lat.
Ostateczna decyzja polityczna o budowie kanału zapadnie pewnie za rok. Wtedy prace mogłyby rozpocząć się w 2010, a skończyć w 2013 r. Kanał w Skowronkach, ma mieć ok. 1200 m długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Szacunkowy koszt to 350 mln zł. Kanał ma uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji i otworzyć na morze wybudowany kosztem 30 mln zł port w Elblągu.
Maciej Sandecki
Gazeta w Trójmieście 2008-04-07
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
x_erpe
Młodszy wyjadacz
Dołączył: 13 Wrz 2007
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/4
|
Wysłany: Wto 7:40, 15 Kwi 2008 Temat postu: |
|
|
Cytuję bez własnego komentarza.
Bliżej do morza
Przekopanie Mierzei Wiślanej, które umożliwi otwarcie Zalewu Wiślanego na Bałtyk jest zasadne z powodów gospodarczych - poinformowała PAP w poniedziałek Irena Derewecka z wydziału strategii rozwoju urzędu Miasta w Elblągu.
Według niej, wynika to ze studium wykonalności przekopu Mierzei Wiślanej, wykonanego na zlecenie konsorcjum, którego członkiem jest urząd miejski w Elblągu. "Studium wykonalności dowodzi, że przedsięwzięcie jest opłacalne z punktu widzenia ekonomicznego. Będzie spełniać wszystkie wymogi i standardy stawiane międzynarodowym drogom wodnym" - podkreśliła Derewecka. Dodała, że przekop to najkorzystniejsze rozwiązanie na usprawnienie żeglugi w tym rejonie, biorąc pod uwagę czas realizacji, kosztów inwestycji i eksploatacji.
Derewecka podkreśliła, że wpływ przekopu na środowisko naturalne będzie oceniony w specjalnym raporcie oddziaływania na środowisko. Studium wykonalności spośród czterech typowanych na Mierzei miejscowości(3 w gminie Sztutowo i jeden w Krynicy Morskiej) wskazuje, że najbardziej opłacalny będzie przekop w Skowronkach. Tam ma powstać kanał o długości jednego kilometra 100 metrów. Na obrzeżach (tzw. kołnierzach kanału) mają powstać mosty zwodzone, na których będzie się odbywał ruch samochodów. Studium wykonalności w kwietniu ma trafić do koordynującego przedsięwzięcie urzędu morskiego w Gdyni i do ministerstwa infrastruktury. Budowa tej drogi wodnej budzi sprzeciw ekologów, ponieważ przebiega przez teren Europejskiej Sieci Obszarów Chronionych Natura 2000. W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Z budżetu państwa przeznaczone zostanie na ten cel 417 mln 200 tys. zł.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|